søndag 11. november 2007

Variert bruk av blogg i skolen

Jeg har i en tid nå latt hjernecellene dvele over ulike måter å bruke blogg på i skolefaglig sammenheng. Jeg legger her ut det jeg har kommet på, og håper at flere kommer med ideer og tilbakemeldinger med erfaring fra bruk i skolen.

Å la elevene publisere sine norskstiler på bloggen sin, har vi allerede vært innom på Norsk2 på Høgskolen i Bodø. Det er kommet mange ideer derfra, så jeg fjør oppmerksom på at lite av dette er mitt eget påfunn, men jeg synes det er greit å liste opp for å få en god oversikt.

Blogg ideer i skolefaglig sammenheng:
Publisere norskstiler/ andre språkfaglie tekster.
Diskutere emner i hverandres blogger.
Skrive arbeidslogg i prosjekter.
Dokumentere fra arbeidsuker.
Reflektere over hendelser i litteraturhistorien.
Anmelde filmer og bøker.
Anmelde spill og nettsider.
Hente inspirasjon til oppgaver.
Utforske ulike norsksjangere.
Utveksle ideer.

Jeg ser både positive og skumle sider ved disse ulike forslagene. Jeg tror en må være veldig bevisst på og jobbe mye med elevenes måte å legge ut informasjon på. Det blir kanskje også mye arbeid for en lærer å holde styr på elevenes blogger og hva de legger ut der til ulike tider, og hvordan skal du sette en grense for når ting i bloggen må være klart, når elevene hele tiden kan jobbe med bloggen siden den ikke "leveres" inn? Jeg har ingen erfaring med bruk av blogg blandt elever i det hele og store, så det er vanskelig for meg å si noe om hva som er bra å gjøre. Jeg håper derfor på mye bra respons her.

2 kommentarer:

Katla sa...

Når vi hadde innlevering av bloggen vår måtte vi legge inn link til den teksten som skal leveres på en bloggpost vår eforeleser la ut på en sammleblogg. så når tidsfristen gikk ut tok de bare å en kopi av bloggposten(siden). Det er flere måter å gjøre dte på , en enkel er å trykke på printknappen på siden. men da får du ikke med eventuelle linker. utover det har jill skrevet masse om blogging til bruk i undervisningen. http://jilltxt.net/?cat=9

Lone sa...

Du har nevnt en god del ting en kan bruke blogging til i skolen. Kanskje kunne blogging være et alternativ til diverse nettsteder ungdom benytter seg av nå for tiden. Som blogger kan en på en måte utlevere seg selv og sine innerste tanker, men en trenger ikke opplyse alle andre om personligem ting, som status, kjønn og fødselsdato, noe som er obligatorisk på enkelte nettsteder. Dette blir for meg litt skummelt.

Tilbake til det du har skrevet om: Jeg tenker at en i tillegg til dine gode forslag kan bruke blogging til en slags refleksjon over egen tilegning av kunnskap. Ikke bare skrive om faglige ting, men også om hvordan arbeidsprosessen fram mot læring har vært..