onsdag 17. oktober 2007

Photostory 3 på småtrinnene

I dag kom jeg over et veldig enkelt presentasjonsprogram: Photostory 3 for windows XP. Det kan lastes ned gratis fra http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/photostory/default.mspx. Programmet fungerer slik at du velger deg de bildene du vil presentere, for deretter å legge til ønsket tekst og eller lyd til hvert bilde. Du kan også legge til musikk til hele presentasjonen. Når du kjører visning genererer programmet automatisk ulike "animasjoner" av bildene, men du kan likevel velge en "animasjon" til bildet fra en liste hvis ønskelig.
Jeg ser for meg at dette programmet egner seg godt til å la barna i 1. og 2. klasse fortelle historier med bilder de har tatt, fordi de kan lage visningen ut fra sitt nivå. De som bare kan skrive navn til bildene får en like fin visning som de som kan skrive en kort tekst, og alle kan legge til lyd hvor de forklarer eller forteller en historie til bildene. Et minus jeg ser med programmet er at det brukes engelske ord på menyer og funksjoner (jeg så ikke noen mulighet til å få programmet på norsk, men mulig jeg har hoppet over noe), men for unger som likevel ikke kan lese vil ikke det ha så stor praktisk betydning.

Jeg synes Photostory 3 er bra fordi det virker mye enklere i bruk enn for eksempel PowerPoint (PP), selv om Photostory ikke har like mange bruksområder som PP. At programmet er enklere i bruk tror jeg vil øke mestrningsfølelsen til elevene, og også motivasjonen. Det at programmet kan zoome inn på bildene gjør det enklere å fokusere på detaljer og områder i bildet, en funksjon som jeg ikke har sett like gjennomført i PP.

Er det noen av dere på Norsk 2 som har vært borti dette programmet før og har erfaring med det i skolesammenheng?

7 kommentarer:

Thomas sa...

Gode vurderinger av bruk og bruksområder for Photo Story 3. Programmet er kjent og brukt i skolen, så mye at til og med Bodø kommune har det på sin meny. Se http://www.bkskole.no/IKT/IKTferdighet.htm

Hilde sa...

Jeg har nå lastet ned og prøvd Photostory 3 selv. Syns det var et veldig greit og ryddig program.
Ser også nytten av det i skolen og at det godt kan brukes på de laveste klassetrinnene.
Fordelen med dette programmet er at det er få valgmuligheter og at du blir loset steg for steg hvordan du skal lage en historie.
Jeg har lastet ned den norske versjonen. Så da var det enkelt å lese seg fram til hva en skulle gjøre.
Flott program!

Norsk to og IKT sa...

Hei Christine.

Beklager sent svar, men har hatt dataen til reprasjon.

Var nok litt for lite tydelig på hva jeg mente med teksten, selv om dataverktøyet kan brukes til som et ideelt verktøy til forebygging og avhjelping, men kan selvsagt også brukes i undervisning i store grupper. Som jeg var inne på, så mangler mange skoler maskiner nok til hele grupper, men det går jo også på hvordan man organiserer dette. Tenker da på inndeling i små eller større grupper.

Ja, det var et av de programmene jeg tenkte på. Har ikke noe erfaring med slike programmer, og savner kanskje en liten økt om dette på skolen

Christine sa...

Hei Thomas! For å være helt ærlig, har jeg ikke har vært så flink til å utforske Bodø Kommune sine skolesider. Jeg fulgte imidlertid linken din, og det virket som en veldig god og gjennomtenkt liste. Finnes det også et sted hvor det står litt om de programmene som er nevnt i lista? Det hadde kanskje vært motiverende for lærere og evt foreldre å få se smakebiter av hva elevene kan tilbys.
Jeg fikk for øvrig vite om PhotoStory i forbindelse med at Bodø Fotoklubb skulle kjøre kurs i programmet.

Til Hilde. Flott at du fikk lastet ned den norske versonen. Det var mannen min som lastet ned og innstallerte til meg, fordi jeg var opptatt med Jørgine. Mannen min er vant med å laste ned på engelsk, så han gjorde det til meg også. Det er godt å få litt hjelp til ting når døgnet har så få timer. Det får bare være at det ikke alltid blir helt som man hadde tenkt seg;)

Til Øyvin. Jeg er enig med deg om at vi kunne hatt en liten økt om slike programmer, men det blir nok ikke tid til en bred gjennomgang. Jeg kunne ønsket meg en kort og presis presentasjon av programmene, ikke opplæring i dem. Da ville vi lettere fått en oversikt over hvilke programmer vi selv har størst behov for å sette oss inn i. Selve opplæringen i programmene vil vi kunne få på den skolen vi blir å jobbe på, eventuelt finne noen brukerveiledninger på nettet.

Lisa sa...

Jeg har ikke brukt PhotoStory ute i skolen, men vi har brukt det en del på ikt-faget på høgskolen. Jeg liker det godt. Det er veldig enkelt, men samtidig effektfullt! Det tar bare noen minuetter å finne bilder og musikk, men likevell ser det nesten profft ut. Det kan nesten se ut som en film.

Et program jeg kommer til å bruke mye når jeg kommer ut i skolen!

Lisa sa...

Jeg har ikke brukt PhotoStory ute i skolen, men vi har brukt det en del på ikt-faget på høgskolen. Jeg liker det godt. Det er veldig enkelt, men samtidig effektfullt! Det tar bare noen minuetter å finne bilder og musikk, men likevell ser det nesten profft ut. Det kan nesten se ut som en film.

Et program jeg kommer til å bruke mye når jeg kommer ut i skolen!

Anonym sa...

Photostory lesing.
Jeg bruker photostory mye i min undervisning for elever med dysleksi. Muligheten for å lese inn tekster til bildene er veldig bra for disse da de kan lese om og om igjen til de selv er fornøyd med uttalen. Dette kan de gjøre i trygge omgivelser, for så å presentere et muntlig produkt de er fornøyd med.Jeg jobber på ungdomskolen, men det må jo også egne seg ypperlig til f.eks historiefortellinger på barneskolen. For elever med skrivevansker et det ideelt heller å starte med bilder for så å skrive til disse. Å begynne på en lengre tekst er ofte uoverkommelig.