tirsdag 23. september 2008

Aktiv bruk av Fronter i Norsk


Ulike skoler har ulik praksis for hvor mye de bruker Fronter i fagene, og også i norsk. Jeg kunne tenkt meg å være med /observatør på en diskusjon om bruken av Fronter, der det var tilstede lærere i ulike kategorier. Fra de som nesten er ferdig med utdannelsen til de som har jobbet i 10år, og der både lærere som brenner for IKT og de som synes IKT er for tidkrevende etc var representert. Det hadde vært interessant å høre argumentete fra begge sider.

3 kommentarer:

Lena sa...

Hei Christine!
Jeg hiver meg med på den! Kanskje ville det kommet fram hvorfor enkelte skoler/ lærere ikke bruker IKT i norskfaget? Jeg tror at vi da ville ha opplevd å høre om frustrerte lærere som gjerne ønsker å bruke IKT, men som ikke har de resurssene, eller den godkjenning fra "høyste hold" til å drive å "leke seg" med dataen i skoletida?

Lisa sa...

Jeg var tidligere i høst på et kurs i Fronter sammen med flere andre. Det er ikke så mange lærere som aktivt bruker IKT i skolen enda, av de jeg snakket med. Flere er imidlertid i gang, og ved min skole har vi omsider begynt å bruke Fronter litt mer aktivt enn tidligere. Det virker ikke som om det skorter på utstyret til de ulike skolene som var representert på det kurset jeg deltok på. Det er vel mer mangel på kunnskap om god pedagogisk bruk av IKT som er den store bremsen for mange.

Christine sa...

Hei Lena!
Jeg tror også mange lærer ikke bruker mer IKT pga frustrasjon. Her forleden dag snakket jeg med en kollega som hadde prøvd seg på datarommet i spansktimen. Der skulle elevene hente fram fra et lydbibliotek en innspilling av ukens tekst, lytte til den, for så å øve på uttale med mikrofon. Men underveis i timen kom det fram at bare noen maskiner hadde tilgang til dette lydbiblioteket, og mye av poenget forsvant selfølgelig da. Læreren uttrykkte at data er kjempe greit når alt fungerer som man forventer, men det blir så slitsomt når ikke alt virker som vi vil. Det blir på en måte alltid ekstra arbeid hvis man skal jobbe på et datarom. For ikke bare skal du lage et opplegg tilpasset klassen, men du er nødt til å ha en god backup-plan dersom det du først hadde planlagt ikke går.

Jeg tror også at vi er for lite vant med IKT undervisning at vi har vanskeligere for å improvisere når forutsetninger endrer seg, sammenlignet med en norsklærer som lettere kan finne på et alternativt opplegg i farten dersom f eks halve klassen har glemt bøkene etc. Og da er jeg inne på litt av det samme som Lisa, at det er snakk om mangel på kunnskap om god pedagogisk bruk av IKT. Jeg tror mange kanskje er mer usikkre på seg selv enn de trenger å være.