onsdag 29. august 2007

Paradoks?

I LK-06 har det blitt et signifikant større fokus på multimedier og datakunnskaper. Likevel regnes ikke IKT som et skolefag på høgskolen i Bodø, og en kan ikke ta spesialpedagogikk innenfor emnet. Dette synes jeg virker bakvendt ettersom IKT skal integreres i alle fag i skolen, og vi trenger kanskje større fokus på rett bruk av IKT i skolen?

7 kommentarer:

Lisa sa...

Det er ikke skolefag, men vi lærer jammen mye i ikten likevell, takk og lov :D

Christine sa...

Ja, ikke misforstå. Enig i at vi lærer mye i IKT-emnet på høgskolen, men slik jeg har forstått det er emnet Nordisk språk og litteratur en del av norskfaget, og har studenten emnet har den nok studiepoeng i et fag til å ta spes.ped. i norsk. Ettersom språk og litteratur bare er en del av norskfaget men likevel gir grunnlag for spes.ped. utdannelse, burde ikke da begge IKT-emnene - som er en del av ikke bare ett men flere fag - kunne gi grunnlag for spesialisering på samme måte?

Katla sa...

har du vært inne på norske wikipedias wikibøker? Der har de tatt initativet til å sammle informasjon om IKT i undervisningen. http://no.wikibooks.org/wiki/Hovedside
ta en titt.

Christine sa...

Takk for tipset. Har vært og sett og det var mye positivt der. Blandt annet en lenke til en kjempebra og godt ordnet lenkeside for skolefag. Den kommer jeg til å bruke mye.

Unni sin norskblogg sa...

Enig med deg, det burde vært obligatorisk i lærerutdanninga, men samtidig er Kunnskapsløftet så nytt, så det vil sikkert ta si tid før det kan gjennomføres. I mellomtiden får vi håpe at skolene er bevisste på å kurse sin arbeidsstokk på en tilfredsstillende måte slik at det ikke går ut over elevenes læringssituasjon.

Christine sa...

Hei Unni!
Du har sikkert rett i at det vil ta tid før de multimediale og datatekniske kravene fra kunnskapsløftet blir ordentlig gjennomført på høgskolen, men jeg savner at høgskolen er litt føre var og forutseende i slike faglige emner. Visst har høgskolen mange teorier og ideer som er nytenkende for mange lærere, men det er kanskje mye fordi lærerne på skolene har det så travelt at det å finne fram i mylderet av nye arbeidsmåter, og det å sette seg inn i dem blir nedprioritert. Det er godt mulig jeg husker feil, men jeg kan ikke erindre at vi på Høgskolen har lært noe som er så flunkende ferskt, at ikke skolene engang har hatt muligheten til å ta det i bruk. IKT-delen i skolen er jo veldig ny nå, men har vi utdannende pedagoger som kan hjelpe elevene gjennom vansker de vil møte med skolens datamaskiner? Da tenker jeg ikke på systemfeil og tekniske feil på maskinene, men utfordringer i elevenes vansker med lesing av skjermtekster, forståelse av systemer, programkritikk, kildekritikk osv. Er det bare å øve seg i touch-metoden så vil alle kunne skrive bra på tastaturet, eller vil det dukke opp elever som likevel sliter med å komme seg gjemmom et tastatur. Og hva med elever fra resurss-svake hjem, som kun har tilgang til datamaskiner på skolen, hvordan følger vi opp dem?

Det ble litt mange hjertesukk her, og ikke ment som en klage til deg Unni;)

Anonym sa...

hvorfor ikke:)